پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226973
همسران هنگام نقادي اين موارد را درنظر بگيريد
تاریخ انتشار : 1395/08/19 10:20:03
نمایش : 1021
نقادي در خصوص مشکلات زندگي مشترک يکي از راهکار هاي سازنده در اصلاح امور به شمار مي رود،اما با وجود اهميت بسيار تعيين کننده اين امر خطير،رعايت اصول و قواعد نقادي نيز مولفه اي برجسته است که کم توجهي به آن به پيچيده تر شدن معضلات و بحران ها منتهي خو اهد شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، از دير باز نقد سازنده به عنوان راهکاري موثر در بهبود وضعيت و رفع اشکالات و نارسايي ها در عرصه هاي گوناگون مطرح بوده است.
 
به عبارت ديگر طرح انتقاد به روش صحيح و اصولي مي تواند به ابزاري کارآمد و اثر گذار در رفع نارسايي ها و ناکارآمدي ها تبديل شود،هچنان که طرح انتقاد بدون لحاظ کردن اصول و آداب  عنصري ضد تربيتي و حتي تخريب گر محسوب مي شود.
 
زندگي مشترک يکي از عرصه هايي به شمار مي رود که شيوه طرح انتقاد مي تواند به کمال و يا زوال آن منتهي شود.
 
به واقع چه بسيار چشم پوشي ها و تغافل هايي که باعث استمرار مسير نادرست و تبديل شدن اشکالات و ايراداتي جزئي به بحران هايي عظيم شده و به همان ميزان نيز چه بسيار انتقادات بجا و اصولي که منتج به برون رفت از بن بست ها و رفع خطاها ي جدي و عميق شده است.
 
*الزامات نقادي چيست ؟
 
محمود افراشته،آسيب شناس اجتماعي در تشريح ويژگي ها و شاخصه هاي انتقاد سازنده اظهار کرد:يکي از اصلي ترين مولفه ها در طرح انتقاد سازنده به کار بردن جملات و عبارات غير مستقيم است که برداشت تحقيرآميز و استهزا گونه از آن نشود.
 
وي افزود:نکته حائز اهميت ديگر در طرح انتقاد،معطوف به موقعيت زماني و مکاني طرح آن مي شود به عبارت ديگر طرح انتقاد در جمع ودر حضور ديگران باعث تقويت جنبه هاي تخريبي و زدودن بار سازندگي آن مي شود.
 
افراشته گفت:بايد هميشه اين اصل را مدنظر قرار داد که طرح انتقاد بايد بر پايه هاي موضوعي استوار باشد و جمع کردن تمامي موارد مورد اشکال و طرح يکباره مواردي متعدد از انتقاد بيشتر جنبه حمله و تهاجم هويتي به خود مي گيرد.
 
اين آسيب شناس اجتماعي عنوان کرد:بايد هميشه انتقاد را با زمان بندي مشخص و در طول فواصل مناسب مطرح کرد که در اين شرايط ضريب هضم و پذيرش آن  براي طرف مقابل تسهيل مي شود.
 
وي افزود:اصل حائز اهميت ديگر در طرح انتقاد بيان نقاط مثبت طرف مقابل در کنار طرح ايراد است و اين اصل باعث مي شود فضا و شرايط براي گفتماني معقولانه و آرام به نحو مطلوب تري فراهم شود.
 
افراشته گفت:رعايت ادب،احترام و صميميت در انتقاد،عنصر سازنده ديگري است که علاوه بر تحکيم پايه هاي زندگي زناشويي،امکان موفقيت و حصول نتيجه در انتقاد را به نحو موثري فراهم مي سازد.
 
*شاخص تشخيص نقد سازنده و اشکال تراشي هاي مخرب چيست؟
 
نفيسه ميرگذر روانشناس و کارشناس امور تربيتي در مقايسه انتقاد سازنده با انتقاد مخرب گفت:انتقاد سازنده با رعايت ادب و احترام طرح مي شود اما انتقاد و اشکال تراشي هاي مخرب با توهين،عصبانيت و تنش و درشت گويي همراه است.
 
وي افزود:عيب پوشي و رازداري از ديگر نشانه هاي انتقاد سازنده به شمار مي رود اما انتقاد مخرب،اغلب با افشاگري همنشين مي شود.
 
اين روانشناس و کارشناس امور تربيتي با اشاره به لزوم در نظر گرفتن روحيات و ظرفيت رواني طرف زوجين در طرح انتقاد ،عنوان کرد:بي توجهي به ويژگي هاي روحي و رواني مخاطب،مي تواند سازندگي و اثرپذيري را در طرح انتقاد تنزل دهد.
 
ميرگذر گفت:لحن مشفقانه و اصلاح گر در گفتمان و ادبيات انتقاد سازنده موج مي زند اما بالعکس سردي در گفتار و بيان،از خصوصيت هاي بارز انتقاد مخرب است.
 
وي با بيان لزوم توجه به اشتباه مخاطب در طرح انتقاد افزود:هدف قرار دادن و نشانه رفتن کليت هويت و شخصيت فرد خطاکار در انتقاد،جنبه تخريبي آن را تقويت مي کند.
 
اين کارشناس امور تربيتي عنوان کرد:براي اثر بخشي انتقاد از همسر بايد از عبارات تحکم آميز و آمرانه پرهيز شود و همواره ادبيات خيرخواهانه از اصول برجسته در طرح ايراد وانتقاد قرار گيرد.
 
ميرگذر يادآور شد:نبايد از نظر دور داشت که اصلاح،همواره بايد با فرصت همراه شود و به واقع در نظر گرفتن فرصت جبران خطا،اصلي ضروري در بيان و طرح انتقاد است که ضريب موفقيت آن را به نحو قابل توجهي افزايش مي دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html